Paryż

O Paryżu marzyłam od wielu lat. Przeglądałam różne oferty biur podróży i wszystkie sprowadzały się do biegania za przewodnikiem od zabytku do zabytku. A gdzie czas na pooddychanie paryską atmosferą, podpatrzenie paryskiego życia? To może jednak przelot samolotem i jakiś niedrogi hotel… Ale jak jechać na urlop z miasta do jeszcze większego miasta?

I wreszcie znalazłam coś idealnego dla nas. Domek pod Paryżem – Gite du Ruisseau.

Zamieszkaliśmy 60 km od Paryża we wsi Aulnoy, koło Coulommiers. Domek, a może bardziej apartament w domku, wynajmuje Polka, co tylko ułatwiło nam formalności. Wokół domu dużo przestrzeni, dużo zieleni i dużo spokoju. Panująca wokół przyjazna atmosfera i świadomość wparcia ze strony Gospodyni, sprzyjały wypoczynkowi.
Z Aulnoy jest 5 km do Coulommiers, z którego mieliśmy dojeżdżać pociągiem do Paryża. Cena 9 euro za bilet w jedną stronę ochłodziła nasz zapał. Szybko przeliczyliśmy, że przy trzech osobach, taniej wyjdą nas dojazdy samochodem. Zaczęliśmy więc kombinować gdzie podjechać, jak podjechać i którędy. Pierwszy raz przedzieraliśmy się przez miasta ale drugiego dnia już wiedziałam gdzie zjechać na autostradę by ominąć płatne bramki i gdzie zaparkować by nie płacić za parking.
Z Aulnoy jechaliśmy drogą D402 do Coulommiers. W Coulommiers skręcaliśmy w prawo w D934. Po ok. 15 km, za Crecy-La-Chapelle skręciliśmy na światłach w lewo, przez przejazd kolejowy, na drogę D406. Tą drogą jechaliśmy ok. 8 km aż do miejscowości Bailli-Romainvilliers, w tej miejscowości wjechaliśmy na drogę D344 (za wiaduktem w prawo – drogowskaz na Paryż A4), aby pierwszym zjazdem zjechać na autostradę A4. [Jeśli cenicie sobie czas a nie pieniądze, nie zjeżdżajcie na D406 tylko jedźcie dalej D934 aż do zjazdu na A4].
Z autostrady wyjechaliśmy wyjazdem nr 5 na Le Perreux s/ Marne, kierując się w prawo. Najlepiej ustawić się na środkowym pasie aby po skręcie w prawo znaleźć się na lewym pasie. Jechaliśmy lewym pasem drogą D486, żeby przy pierwszej możliwości skręcić w lewo na Vincennes (D120), cel naszej podróży samochodowej. Droga prowadziła najpierw przez miasto potem przez las. Po ok. 5km zobaczyliśmy sznur aut zaparkowanych po obu stronach drogi. To były rogatki Vincennes. Tu zostawiliśmy nasz samochód i poszli lewą stroną, prosto ścieżką, przez przystanek autobusowy do stacji metra. I tu zaczęła się nasza przygoda z Paryżem.

Za kolejnym pobytem odkryliśmy nową drogę. Zamiast zjeżdżać z autostrady 5 wyjazdem, zjeżdżaliśmy następnym nr 4, przez Bois de Vincennes. Nieco szybsza trasa. Z powrotem nie ma jednak zjazdu na autostradę, zatem powrót był po staremu.

Przejazd ok.60 km zajmował nam ok. 1 godz. ale trzeba jechać przed albo po dojeżdżających do pracy aby nie utknąć w korku.
Na stacji metra w Vincennes nie ma kas tylko automaty. Żeby kupić bilety w kasie, trzeba udać się na stację RER.
A propos powrotu, wracając z Paryża, z autostrady A4 zjeżdżamy 14 zjazdem na Parcs Disney i Bailli-Romainvilliers, następnie zjeżdżamy na D406 Bailli-Romainvilliers.

Z Aulnoy można podjechać do:

Epernay – 80 km
Reims – 100 km
Troyes – 120 km

Na zwiedzanie Paryża, warto przeznaczyć 7 -10 dni aby na spokojnie pooddychać paryską atmosferą, podpatrzyć codzienne życie jego mieszkańców, zajrzeć w miejsca, nie będące na liście “TOP 10” dla turystów.

Z miejsc, które trzeba zobaczyć:

dzień 1

Spacer zaczynamy przy Arc de Triomph, z którego szczytu można zobaczyć panoramę Paryża. Wiele osób ocenia iż jest ona lepsza, niż ta widoczna z Wieży Eiffla. Od Łuku Triumfalnego przechodzimy najpierw komercyjną częścią Pól Elizejskich, przy których znajdują się butiki znanych marek. Następnie docieramy do „zielonej” części Champs Elysee, przy której znajdują się Grand et Petit Palais (po prawej stronie) oraz Pałac Elizejski (po lewej), w którym urzędują prezydenci Francji. Kontynuując spacer wzdłuż pól Elizejskich, dochodzimy do Place de la Concorde, na którym znajdują się obelisk z Luksoru i fontanny, Fontanna Rzek oraz Fontanna Mórz. Mimo obecnej pokojowej nazwy, to właśnie na tym placu została ustawiona gilotyna w czasach rewolucji francuskiej. Z placu tego, patrząc ponad brzegami Sekwany, można zobaczyć Pałac Burbonów, w którym znajduje się Zgromadzenie Narodowe (Ansamble National). Jest to bliźniaczy budynek do kościoła Madaleine, znajdującego się vis-a-vis, na końcu rue Royale, do którego dotrzemy w dalszej części naszej wycieczki.

Z Plac de la Concorde (Placu Zgody) wchodzimy do Jardine des Tuileries, w którym znajduje się Musee d’Orangerie, gdzie można zobaczyć kolekcję Nenufarów Moneta. Przechodząc przez ogrody, docieramy do kolejnego Łuku Triumfalnego. Arc de Triomph du Carrousel to drugi z trzech paryskich łuków triumfalnych, ułożonych w jednej linii (Arc de Triomph du Carrousel, Arc de Triomph, Grande Arche). Za łukiem zobaczymy Luwr wraz z jego szklanymi piramidami. Przechodząc przez plac z piramidami i zabudowaniami Luwru, wychodzimy na Plac de Louvre, przy którym znajduje się kościół Saint-Germain-l’Auxerrois. To właśnie dzwony z tego kościoła rozpoczęły w 1572r tzw. Noc Świętego Bartłomieja (rzeź hugenotów). Stąd kierujemy się na Rue Rivoli, którą idziemy w stronę Palais-Royal, siedziby znanego kardynała, Richelieu. Warto zahaczyć o ogrody pałacowe, w którym nakręconych zostało kilka scen do serialu Netflixa, Emily w Paryżu. Z Palaise Royal idziemy Rue Saint – Honore w stronę Placu Vendome. Stoi na nim odlana z brązu kolumna, do wykonania której posłużyły zdobyte armaty wroga podczas bitwy pod Austerlizt. Przy placu znajdują się ekskluzywne sklepy a także hotel Ritz, z którego to w dniu swojej śmierci uciekała Księżna Diana. Kolejnym etapem wycieczki jest budynek starej opery – Pałacu Garniera. Spod opery, Bulwarem Kapucynów kierujemy się w stronę już wcześniej wspomnianego kościoła Madeleine, bliźniaczego budynku Zgromadzenia Narodowego. W tym miejscu kończymy swoją wycieczkę, która wynosi ok 6 -8 km.

dzień 2

Parc Monceau to stosunkowo niewielki park sprzyjający wypoczynkowi rodzinnemu. To tutaj odbyło się pierwsze lądowanie ze spadochronem i to tutaj rozpoczynamy dzisiejszą wycieczkę. Nieopodal parku, pod adresem 48 Rue de Courcelles znajduje się pagoda paryska. Dla zaoszczędzenia nóg, chodzimy do stacji metra i linią nr 2 podjeżdżamy na stację Blanch i wychodzimy na plac o tej samej nazwie. Nieopodal placu przy Bulwarze Clichy znajduje się osławione Moulin Rouge. Przyjeżdżając tutaj warto ostudzić odrobinę swoje oczekiwania. Od Moulin Rouge ruszamy w stronę Placu Pigalle, a następnie  kontynuujemy do Place Anverse. Z placu skręcamy w rue de Steinkerque i kierujemy się nią w stronę Bazyliki Sacre Coeur. Wspinając się do bazyliki docieramy na Montmartre, Wzgórza Męczenników, skąd rozciąga się interesujący widok na dachy Paryża. Jest to miejsce warte poświęcenia większej ilości czasu. W szczycie sezonu pobliża bazyliki i Place du Tertre mogą być tłoczne i przez to zniechęcające, ale warto zagłębić się i powłóczyć po ulicach tej dzielnicy Paryża. Można zobaczyć tu wierzę ciśnień, urokliwą ulicę ze schodami (Rue du Mont Cenis), jedyną winnicę w Paryżu, stary kabaret Au Lapin Agile.

Po zwiedzeniu Montmartre, klucząc jego ulicami, kierujemy się w stronę stacji Abesses ze  Stąd jedziemy w stronę Jardin des Halles – Ogrodu powstałego w miejscu dawnych hal targowych, zwanych Brzuchem Paryża. Warto przejść przez ogród, rzucić okiem na Kościół Świętego Eustachego oraz podziemne centrum handlowe. W okolicy znajduje się rue Montorgueil, na której można znaleźć pełno restauracji, żeby usiąść i coś zjeść. Dalej przechodzimy do placu Joachim du Bellay, przy którym znajduje się Fontanna Niewiniątek (Fontaine des Innocents), następnie w stronę Centre Pompidou, fontanny Stravinskiego i dalej w kierunku Hotel de Ville. Spod ratusza idziemy w kierunku Tour Saint-Jacques, dzwonnicy pozostałej po kościele Saint-Jacques. Pod podłogą tego już nie istniejącego kościoła pochowany został Nicolas Flamel.Z pobliskiej stacji Chatelet łapiemy metro i jedziemy w stronę Ogrodów Luksemburskich, w których kończymy spacer.

dzień 3

Mimo, iż większość punktów na ten dzień znajduje się w lewobrzeżnej części Paryża, warto zwiedzanie rozpocząć na prawym brzegu Sekwany. Można najpierw podejść na Place de l’Alma, na którym znajduje się kopia płomienia ze Statui Wolności. Pomnik usytuowany jest nad wjazdem do tunelu, w którym zginęła księżna Diana i stał się miejscem składania kwiatów, zdjęć księżnej oraz innych dowodów pamięci o tym tragicznym dniu.

Stąd ruszamy wzdłuż Sekwany w stronę mostu Aleksandra III, którym przechodzimy na drugą stronę rzeki. Kierujemy się ku budowli zwieńczonej złotą kopułą – Les Invalides. Nazwa budynku wywodzi się z jego pierwotnego przeznaczenia, szpitala dla inwalidów wojennych.  Obecnie znajdują się tam różne muzea, w tym muzeum armii. W kościele, który jest częścią kompleksu, złożone są szczątki Napoleona Bonaparte. Na drogach wokół Les Invalides od sezonu 2015/16 odbywa się wyścig Formuły E.Les Invalides ruszamy w stronę Pól Marsowych. Nazwa tego terenu ma źródło w jego dawnym przeznaczeniu, jako poligon do ćwiczeń dla adeptów sąsiadującej z nim Ecole Militaire. Na Polach Marsowych można odpocząć, pospacerować, aby finalnie dotrzeć do Wieży Eiffla. Mając ochotę na wyjazd na wieżę, trzeba odstać w kolejce po bilety albo kupić je on-line z wyprzedzeniem np. na stronie https://www.getyourguide.pl

Za wieżą skręcamy w lewo i wzdłuż raki docieramy do dwupoziomowego mostu Bir-Hakeim. Dolny poziom jest przeznaczony dla ruchu pieszego i samochodowego, a górny dla metra. Most znany jest z występowania w różnych filmach, choć największą rozpoznawalność zyskał dzięki kultowej scenie z Incepcji Christophera Nolana. Jest to także ciekawy punkt widokowy na Wieżę Eiffla.

Z mostu można zejść na spacer wąską wyspą, Wyspą Łabędzi, na drugim końcu której, znajduje się replika Statui Wolności, ufundowana przez francuzów mieszkających w Ameryce, dla uczenia stulecia Rewolucji Francuskiej.

Wyspą lub lądem wracamy w kierunku Wieży Eiffla, gdzie mostem Pont d’Iena przeprawiamy się przez rzekę do ogrodów Trocadero i Palais de Chaillot, które gościły wystawy światowe, a obecnie znajduje się tam kilka muzeów. Miejsce to oferuje ciekawą perspektywę na Wieżę Eiffla, a taras przy pawilonach, to popularny przystanek na fotkę na Instagrama.

Miejsca, które także zobaczyliśmy.

Jednym z takich miejsc, które odwiedziliśmy, był Pchli Targ. Marche aut Puces znajduje się w Saint – Ouen, do którego dojechaliśmy metrem. Z Vincennes do stacji Champs-Elysees Clemenceau linią nr 1 a z Champs-Elysees Clemenceau do stacji Garibaldi (kierunek Saint-Denis Universite) linią nr 13. Ze stacji pieszo ok 1 km. Targ jest olbrzymi, podobno największy w Europie, składający się z kilkunastu pomniejszych. Były na nim kręcone sceny do filmu “O północy w Paryżu”. http://www.marcheauxpuces-saintouen.com/1.aspx

Jeden dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Vincennes. Oprócz samego miasteczka zobaczyliśmy Chateau oraz Parc Floral de Paris

Zwiedziliśmy także biznesową dzielnicę La Defense. Do La Defense można dojechać RER ale my jakoś polubiliśmy metro i jego stacje, niektóre bardzo ciekawe, zatem pojechaliśmy “1”, która kursuje na trasie Vincennes – La Defense.

W Paryżu jest dużo parków. Staraliśmy się zobaczyć ich jak najwięcej. Można w nich było odpocząć, zjeść lunch. Udało nam się zobaczyć:

• Jardin de Toulleries – ogrody nieopodal Louvru
  • Jardin du Palais Royal – na terenie pałacu królewskiego, dawnej siedziby Kardynała Richelieu
  • Parc Monceau – miejsce lądowania pierwszego skoku ze spadochronem
  • Tereny zielone przy Les Halles
  • Jardin de Luxemburg – znajdjący się przy siedzibie Senatu Republiki Francuskiej
  • Jardin des Champs-Elysees – ogrody w pobliżu pałacu prezydenckiego
  • Jardin du Trocadero – ogród przy Palais de Chaillot
  • Champ de Mars
  • Jardin des Plantes – wokół muzeum historii naturalnej
  • Parc des Buttes-Chaumont – jeden z największych parków we Francji
  • Parc de Bercy
  • Parc de Belleville – najwyżej położony paryski park
  • Jardins du château de Versailles

Z innych ciekawych miejsc, w których nie było tłumu turystów a my do nich dotarliśmy:

Francuska Biblioteka Narodowa przy Quai Francois Mauriac

La Promenade Plante inna nazwa Coulee Verte – to 4,5 km ścieżka spacerowa, utworzona w miejscu dawnych torów kolejowych. Ścieżka biegnie wzdłuż Avenue Paumesnil ale na wyższym poziomie.

Cite des Sciences et de l’Industrie znane jako La Villette

Quai de Valmy bulwar wzdłuż kanału St.Martin

Rue de Mouzaia – ulica, od której odchodzą w obie strony malutkie, urocze uliczki.

Jardin Atlantique – Ogród nad dworcem kolejowym w Montparnasse, do którego dostaliśmy się windą z ulicy Boulevard de Vaugirad.

Passage Lhomme

Ile aux Cygnes – Wyspa Łabędzia, na której znajduje się Statua Wolności. Posąg jest kopią nowojorskiej statuy, czterokrotnie mniejszą od oryginału. Na Wyspę można zejść z mostu Pont de Bir-Hakeim, na którym kręcone były sceny do filmu “Incepcja”

Pomnik Flamme de la Liberte – usytuowany jest nad tunelem, w którym zginęła księżna Diana. W rocznice śmierci, na pomniku kładzione są kwiaty i zdjęcia w hołdzie tragicznie zmarłej.