Słowacki Raj

Słowacki Raj jest Parkiem Narodowym w słowackich Karpatach. Na jego terenie znajduje się wiele szlaków pieszych.

Słowacki Raj urzekł nas swoim pięknem wiele lat temu. Ze względu na młody wiek niektórych z nas, za pierwszym razem poprzestaliśmy na delikatnych spacerach.

Tym razem wyruszyliśmy na szlaki. Pierwszego dnia po przyjeździe, podjechaliśmy sobie do miejscowości Cingov. Stamtąd można wyjść na Klastorisko ok. 2h. Można też iśc dalej przez szczyt Suchej Beli 4,5h i zejść w następnej miejscowości Podlesok po 6 godzinach. Ze względu na późną porę, zrobiliśmy tam tylko krótki spacer.

Nasze następne dwie wycieczki zaczynaliśmy w Podlesok i tam je kończyliśmy. Ponieważ dojeżdżalismy samochodem, ważne było aby start i meta były w tym samym miejscu.

Wycieczka pierwsza to: Podlesok – Sucha Bela – Podlesok ok 3,5h w sam raz na rozruch. Szliśmy pięknym wąwozem, rzeczka obmywała buty, słonko prześwitywało przez gałęzie drzew. Tak pięknie szliśmy 2h potem półtorej godziny zejścia przez las. Uroczo.

Wycieczka druga to Podlesok – Klastorisko – Podlesok (przełomem Hornadu). To trasa jednokierunkowa. Jest wąsko, przejścia nad urwiskiem, drabinki, jak dla mnie to już lekko ekstremalnie ale pięknie i warto. Podobno to bułka z masłem w porównaniu z jeszcze innymi trasami ale ja nie mam porównania więc znów będzie po co wracać.

Warto jest zainwestować w mapę, żeby wiedzieć, które trasy są jednokierunkowe. Szlaki są bardzo dobrze oznakowane ale można się rozpędzić i nie mieć powrotu w to samo miejsce, a poza tym fajnie jest wiedzieć gdzie się jest i ile do końca. Jak drugiego dnia goniła nas burza, ważne to było dla mnie jak cholera.

W Podlesoku można dobrze tanio zjeść. Po zejściu ze szlaku od razu na obiadek i piwko. Na Klastorisku jest schronisko – tam też można zjeść i wypić.

Nocowaliśmy w Smiżanach w willi Elena. Apartament przerósł moje oczekiwania. Ludzie na co dzień żyją na mniejszym metrażu i niech to będzie jedyny komentarz.

Ze Smiżan blisko jest do Spisskiej Novej Vsi (5 km), Levocy (15 km), Spisskiego Hradu (30 km) i termalnych basenów we Vrbov (15 km).